tirsdag den 5. juli 2011

De flotte liljer

Alle mine liljer står for tiden fuldt udsprungne og der breder sig en fantastisk duft over hele det område hvor de befinder sig. Derfor plukker jeg gerne nogle, så jeg kan tage dem med indenfor og nyde såvel synet, som duften af dem, for der kommer nærmest til at dufte af en hel blomsterbutik i det rum hvor de står. Jeg har efterhånden fået mange liljer i haven, ikke fordi jeg har gået målrettet efter dem, men jeg har nærmest fået smidt dem i hovedet ved forskellige plantesalg, hvor de var blevet tilovers. Jeg er rigtigt glad for dem, for de kommer trofast hvert år og bliver kun større og større med flere og flere blomster hvert år. Den hvide der ses på billedet herunder er jeg særligt glad for, for den overgår alle de andre i duft og så synes jeg også at kombinationen med hvidt og gult i midten er et sikkert hit. Den hvide er en lillium regale, mens den gule og orange er nogle lillium asiaticus.





Jeg har stadig ikke nogle store flotte rosenbuske, for da jeg ikke sprøjter bliver de som regel angrebet af skadedyr/sygdom, men jeg overvejer  kraftigt om ikke jeg skal begynde at gøre det, for det er faktisk en af de ting jeg meget gerne vil have i haven. Indtil videre må jeg "nøjes" med nogle mindre roser, bl.a. denne gule rose, som jeg synes har en meget smuk farve. Jeg troede egentlig ikke at jeg var så vild med gul, men når de har en farve som denne rose og som dagliljen jeg har vist i et tidligere indlæg, så synes jeg faktisk gul er en rigtig flot farve. Den gule lilje ovenover er tilgengæld meget gul, men kombineret med de flotte sorte prikker og liljens form, så synes jeg også denne gul er ganske pænt.





Jeg opdagede også tilfældigt at denne blå allium ceruleum i bedet var i blomst. Jeg havde faktisk helt glemt at jeg havde lagt dem sidste år, så det var en god overraskelse da den stod og lyste op i bedet foran den mørkelilla parykbusk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar