lørdag den 26. maj 2018

Endelig regn

Efter den mest fantastiske maj måned ever, med solskin hver dag, er haven blevet godt tør. Jeg har derfor måtte vande jordbærene og de mest soleksponerede bede jævnligt. Bedene er nu luget og det har været nemt at gøre det, for jorden falder nemt af ukrudtet, når det er tørt. I dag regner det for første gang ordentligt, så jorden igen kan blive nogenlunde fugtig og det er jeg sikker på planterne bliver glade for. Ligenu er det de forskellige Iris germanica og iris sibirica som blomstrer flot sammen med lupinerne. Staudevalmuerne er også lige begyndt at springe ud hos mig og jeg kan se at nogle af roserne og pæonerne står med store knopper, så mon ikke de også springer ud inden længe.

Herunder et billede fra terrassen med mirabelletræet til venstre. Forrest til højre står nogle hosta, sammen med en acer palmatum dissectum garnet, som jeg plantede i efteråret. Jeg har også plantet nogle roser i kanten. Roserne hedder "the fairy" og skulle være godt egnet som kantplanter. Jeg er overrasket over hvor frodige de allerede er, da de har stået vinteren over som barrodede planter i et lille hul jeg havde gravet. Jeg havde først tid til at grave dem ned for 1 1/2 måneds tid siden, men de kan åbenbart tåle meget. Jeg gjorde mig selvfølgelig umage med god gennemarbejdning af jorden og tilførsel af en god mængde kompost. Jeg har også været over dem med jævnlig vanding og det lader til at have båret frugt, for de har allerede sat knopper. Det bliver spændende at se dem blomstre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar