mandag den 11. juli 2011

Plantetyv

I dag var jeg tidligt i haven og jeg har brugt hele formiddagen på at gennemgrave det store staudebed, som jeg længe har gået og arbejdet på. Mens jeg sidder på knæ og bakser med nogle rester fra noget græstørv bemærker jeg en duft af blomster. Jeg kigger op for at se hvad det er der dufter så godt og får hurtigt øje på de hvide liljer jeg har stående ved havegangen, men hov der mangler noget?!  Plantestænglen på den største og flotteste af de hvide liljer er knækket over og der mangler de 10-12 store flotte hvide blomster på den! For bare to dage siden bandt jeg liljen op, fordi hele planten var ved at vælte pga. vægten fra den massive blomstring og nu er de pist væk. Jeg rejste mig op med det samme for at se om de var knækket af ved et uheld, så jeg i det mindste kunne tage dem med ind i en vase, men stænglen med blomsterne var ikke til at finde. Der må altså have været nogen inde og stjæle MIN flotte hvide lilje, som jeg har gået og passet og plejet, befriet for utallige liljebiller og gennem mange måneder glædet mig til at skulle se og dufte netop nu. Det synes jeg godt nok er groft og især fordi den ikke står lige ud til vejen, men 15 meter inde på min grund. Nå men jeg nåede da i det mindste at tage et billede af en af dem for nogle dage siden, men det er nu lidt surt synes jeg.


Den hvide lilje der blev stjålet.



Heldigvis har jeg mange andre liljer i haven. Jeg har især mange af de orange og nogle stykker af de gule. Begge typer breder sig til flere planter dér hvor de står, så jeg tror jeg vil grave dem op i efteråret og sprede dem lidt mere, så der er større mellemrum imellem dem.






Jeg lagde også nogle nye løg for bare en måneds tid siden og én af dem skød næsten med det samme og til min overraskelse satte den også blomster og den første er lige sprunget ud. Liljen herunder er en Lillium "Black Out". Den står godt farvemæssigt sammen med parykbusken med det mørke løv synes jeg.







Jeg har ikke så mange krukker endnu, faktisk kun to, for tidligere har jeg ikke været så god til at vande dem. I år tænkte jeg så at jeg ville få det til at lykkes med de krukker og jeg har derfor plantet nogle sommerblomster i dem, som jeg såede i foråret i vindueskarmen. Det var egentlig bare et eksperiment, for jeg havde nogle gamle frøposer med tobaksblomst og petunia liggende, men det er nu blevet ganske godt og jeg husker at vande hver dag indtil videre.


Jeg synes blomsten på nicotiana er rigtig flot, men planten er blevet
meget højere end jeg regnede med, så den egner sig nok ikke så godt
til min lille krukke. Jeg synes egentlig heller ikke der er imponerende
blomstersætning, men den er dog også kun lige begyndt at blomstre, så
måske der kommer flere om nogle uger.



Hjemmesåede Petunia - Jeg kan bedst lide de helt fløjs-mørkerøde, men de hvide
og blålige er også flotte. Den lyserøde bliver nok hevet op, for det er godt nok blevet
en lidt af en farveblanding nu hvor alle planterne blomstrer.

5 kommentarer:

  1. Hvor er det dog bare frækt sådan at stjæle din lilje. Det kan man simpelthen bare ikke være bekendt. Det må være en ikke-haveejer, som ikke forstår hvordan vi går og nusser om tingene et helt år, og glæder os til de blomstrer.
    Dine andre liljer er også flotte :-)
    Jeg elsker nicotiana og har altid mange i flere højder. Hvad de ikke har i blomster-rigdom, det har de ofte i duft om aftenen. Har du prøvet at snuse til dem?
    Hilsen Hanne
    http://hanneihaven.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Det er da for frækt at gå ind i folks haver og stjæle. Det var en meget flot lilje.
    Din Black Out er nu også meget smuk, og står flot til parykbusken.

    Hilsen
    Gitte

    SvarSlet
  3. Hanne: Ja sjovt du siger det, for da jeg så den første blomst for nogle dage siden kunne jeg ikke lade være med lige at dufte til den og du har helt ret, den dufter virkelig godt, for jeg kan huske jeg tænkte et lille wauw da jeg gjorde det :)

    Gitte: Tak, den er jeg ogsa allerede selv rigtigt glad for. :)

    og tak for sympatien begge to.

    vh. JOC

    SvarSlet
  4. For pokker da hvor er det bare for frækt! Sådan nogle skvadderhoveder!

    Det GØR man da bare ikke.

    SvarSlet
  5. Smukke blomster.
    Træls når man ikke kan have noget i fred.
    Tak for kigget.

    SvarSlet