tirsdag den 3. maj 2011

Kørvel - en overset krydderurt

Jeg har lige været ude i haven og hente denne skål kørvel. Jeg elsker kørvel - den er helt uundværlig i en ægte hjemmelavet bearnaise-sauce, sammen med fransk estragon. Kørvel kan også bruges til mange andre ting, f.eks. kan den tilsættes til supper lige før servering (f.eks. consommé), blandes med crème fraiche og serveres til fisk, bruges ligesom persille i en hvid sauce og selvfølgelig bare til at drysse ud over maden som pynt ved anretning. Den minder lidt om estragon med hensyn til anis-smagen, men er mildere og meget delikat. Den er som regel svær at finde i supermarkeder og den man kan få er ofte dyrket frem meget hurtigt og smager ikke af særligt meget. Jeg dyrker den derfor selv i haven og yderligere fungerer den som en udemærket bunddækkeplante der let spreder sig, den skal bare ikke stå alt for tørt og solrigt. En meget overset krydderurt, som flere burde stifte bekendtskab med, efter min mening.







Denne portion blev brugt til at tilsætte i en forret som bestod af kyllingefond med sprøde grøntsager og igen til at tilsætte bearnaise-saucen til hovedret. Nu er dette jo ikke en madblog, men jeg er lidt madnørd, så synes lige I skulle kende til den. I øvrigt er det med at lave en ægte bearnaise-sauce fra bunden ikke så svært som mange går og tror og hvis man ikke har prøvet det før kan jeg anbefale at læse denne artikel om hvordan man laver en ægte bearnaise og så vil du ALDRIG købe de forfærdelige købe-saucer mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar