torsdag den 17. januar 2013

Hvid kongelys

Der er sikkert andre end mig der har bestilt frø og kan mærke det er begyndt at krible lidt i en mht. om det ikke snart kan blive forår, så man kan komme igang med at så. En af de planter jeg glæder mig til at forsøge mig med i år, er den flotte store hvide kongleys "Verbascum - Snow Maiden". Den skulle efter sigende have et fantastisk gråligt og loddent løv, foruden smukke hvide blomster. Jeg har altid godt kunne lide kongelys og er sikker på at denne sort vil tage sig rigtigt godt ud her i haven, og jeg glæder mig til at jeg snart kan begynde at så den.

Jeg fandt et flot billede af den på nettet hos en engelsk blogger, som jeg har tilladt mig at "låne" indtil jeg har mine egne, så jeg har inkluderet kilden under billedet, som det sig hør og bør.


Courtesy of homebird from growsonyou.com

8 kommentarer:

  1. Uh - den ser ellers spændende ud.....jeg er for nem, når det kommer til gråløvede planter...men tror den bliver for stor og voldsom...og så igen...har planer om at så mandstro i år - og de er da ikke lige hvad man kan kalde små planter...!

    Jeg har endnu ikke købt frø i år, men det er kun fordi jeg tvinger mig selv til at vente, indtil jeg skal til havemesse i Malmö om 1½ måned...!

    SvarSlet
  2. Ja jeg tror også det bliver nogle ordentlige krabater, men jeg synes også jeg mangler nogle planter med lidt store blade, så den vil nok passe godt ind her hos mig. Jeg prøvede i øvrigt at så nogle mandstro selv her for 2 år siden (Eryngium Alpinum - Blue Lace fra thompson og morgan). Jeg såede dem som alle de andre staudefrø, men de var de eneste der ikke spirede og der stod godt nok også på pakken at de muligvis krævede stratificering, altså hvor de får en længere kuldeperiode, men det lykkedes så aldrig for mig at få dem til at spire desværre. Jeg håber du får held med det og god tur til malmö!

    SvarSlet
  3. Sad lige og tænkte...hvis jeg nu får købt nogle interessante frø (for dig) på messen...vil du så være interesseret i at bytte lidt?

    Jeg ER jo en "smule" interesseret i de der kongelys, især efter jeg så dette billede: http://www.froer.nu/product/29403345/kungsljus-snow-maiden/

    - men 8-10 frø ville da være nok...og der er en hel del mere i en pose...og så var det jo jeg tænkte, at det jo KUNNE være du ville være interesseret i nogle af de frø jeg tager med hjem?!

    SvarSlet
  4. Det synes jeg lyder som en rigtig god idé, jeg har alligevel flere frø end jeg kan bruge, så hvis jeg kan bytte dem til nogle andre frø ville jeg kun blive glad. Jeg har i øvrigt også andre frø hvis du skulle være interesseret. Du kan kigge på fanbladet "planteliste" og under stauder 2013 kan du se de planter jeg forsøger mig med i år fra frø, så hvis der er nogle af dem du også kunne tænke dig en lille håndfuld frø af, må du endelig sige til. Det betyder ikke så meget for mig hvilke frø du finder, jeg kan godt lide overraskelser :)

    SvarSlet
  5. Kan nu kun finde en stauder 2012 :)

    Er ret vild med storkenæb, så dem er jeg altid interesseret i.

    Nu er der jo stadig et stykke tid til messen, men da jeg lige har fået gjort orden på mine frø, er her en liste over dem jeg har frø af (både købte og egne) Hvorvidt mine egne så også vil spire - dét skal jeg ikke kunne sige, har jo ikke indsamlet frø før ;)

    Sig lige til hvis du også er interesseret i grøntsager - for der har jeg en del købefrø (Jeg har fx. ikke brug for at så 70 frilandsagurker! :D )

    Af blomster har jeg pænt mange af følgende:
    Duftlatyrus (Black knight, Sweet pea og Matugana) De er dog ikke sorterede, men har med vilje KUN duftlatyrus.

    Claus Dalby - Papaver 'Black peony' - valmue
    - Dianthus 'Sweet William' - nellike
    - Løvemund 'Black Prince'

    Digitalis - indsamlet fra en lyserød

    Akeleje 'Blue Barlow' - Den KAN dog have krydset sig med andre akelejer

    Judaspenge - indsamlet fra stisystem her i byen - muligt de skal have frost først.

    Chelsea Physic Garden - Matthiola Arborescens - Gillyflower
    - Papaver Californicum - 'Fire Poppy'

    Thompson & Morgan - Cineraria - Silver dust

    Så, det var vist det ;)

    SvarSlet
  6. Ja du har ret, den hedder stauder 2012. Jeg er dog bange for at netop storkenæbfrø er jeg løbet tør for, der var nemlig blot 5 frø i pakken, så de ligger alle i en bakke udenfor nu, men hvis der er andet på listen du kunne tænke dig, må du endelig sige til, ellers kan jeg lave en lille frøpose blandede bolscher.

    Jeg kunne godt være interesseret i Cineraria'en og blue barlow akelajen. :)

    SvarSlet
  7. Okay, så var jeg det rigtige sted :)

    Nå, men hvis der ikke er storkenæb, så kunne jeg være interesseret i

    Digitalis mertonensis - Hvid
    Heuchera hybrid "melting fire" (Alunrod)
    Lupin regalis "band of nobles"

    foruden kongelysene - som startede det hele ;)

    Hvad med at vi laver "færdige ønskelister" og så bytter (snailmail) når jeg har været på den der messe, er sjovt nok ret sikker på, at jeg kommer hjem med mindst 5 poser frø...haha :)

    SvarSlet
  8. Det synes jeg lyder som en god idé. Jeg ved kun alt for godt hvordan det plejer at gå når jeg selv besøger en planteskole, der er altid liiige en plante mere man også må have :)

    SvarSlet