fredag den 14. april 2017

Påskeferie og primula

Så blev det endelig påskeferie og for en gangs skyld har jeg fri i hele påsken og har tænkt mig at bruge meget af denne fritid i haven. Jeg har efterhånden fået nået de fleste gøremål, som jeg længe har udskudt. Ét af de to store asketræer er fældet og hugget op til brænde. Jeg mangler stadig at fælde det andet, men det er ikke det sjoveste havearbejde, så jeg udskyder det lidt endnu. Men væk skal det, for asketræerne har været meget slemme til at sende deres rodnet langt ud i resten af haven og da jeg gennemgravede et af mine højbede, hvor jeg dyrker salat, erfarede jeg at det var gennemvævet af små asketrærødder. Det forklarer hvorfor salathøsten i efteråret ikke rigtig levede op til forventningerne og hvorfor der konstant skulle vandes. Jeg har også fået sået de sidste nye staude- og sommerblomstfrø jeg bestilte i efteråret. Jeg såede mange af staudefrøene allerede i efteråret, for nogle af dem kræver "stratificering", dvs. en kuldeperiode som er med til at brude dvalen i frøet og gør, at de nemmere spirer når der kommer varmt vejr. De er nu sat i en mistbænk og mange er allerede spiret flot. Om nogle få uger venter der så et stort arbejde med omprikling. Herunder er et billede af haven, hvor mirabelletræet blomstrer flot og sender en skøn duft ud over terassen. Jeg har desværre stort set ingen tulipaner i år. Det er på trods af at jeg lagde en ordentlig røvfuld løg for 2-3 år siden og igen i efteråret. Jeg har nemlig været så uheldig at mit staudebed er blevet invaderet af en eller flere mosegrise. Jeg havde godt set nogle jordskud i efteråret, men jeg troede faktisk min kat havde fået gjort en ende på løgspiseren, for den har tidligere været god til at fange mosegrise. Men hun er nok blevet lidt magelig på sine ældre dage, for under havearbejdet i dag, hvor jeg gravede gladiolusløg ned, opdagede jeg mange huller og gange i hele bedet. Her lå også en masse rester af mine højt skattede tulipanløg. Det værste er at jeg har mistet størstedelen af mine turkestanica og Sprenger's tulipaner, som er botaniske og lidt sværere at få fat på. Men sådan er det jo når man prøver at tæmme naturen, så jeg tager det ikke så tungt.




Her får I lige et billede af mine kodriver. Jeg havde dem ikke i haven for nogle år siden, men opdagede så en lille selvsået plante, hvor bladene mindede om primulablade. Jeg pottede den så op og har nu formeret den ved både deling og frøsåning og nu har jeg rigtigt mange kodrivere! Jeg synes den er ret charmerende, for den har en flot bleg gul farve og så er den jo hjemmehørende i den danske natur. Så den skal bestemt spredes til andre dele af haven. God påske!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar