mandag den 15. maj 2017

Euphorbia eufori og oldenborre

 Jeg har desværre et arbejde som gør at jeg ofte må arbejde i weekender, denne inklusive. Men i dag havde jeg fridag og tilbragte en del af den i haven. Det første jeg fik øje på var min Euphorbia amygdaloides purpurea, som er sprunget fuldt ud i blomst, med flotte lime grønne blomster ovenpå et grå-violet løv. Den er jeg altså bare glad for at kan kun anbefale andre den! Den er pæn HELE året og hvis man klipper den tilbage efter blomst kommer den lynhurtigt igen med en masse nyt løv, som ovenikøbet står flot hele vinteren igennem, nærmest som om det var sommer. Jeg er gået på jagt efter flere sorter af denne art, for dem kan jeg ikke få nok af.


Da jeg vendte tilbage mod terassen kunne jeg ikke undgå at se et GIGA insekt foran terassedøren, som jeg lagde op i stenbedet og tog nogle billeder af. Jeg fandt ud af der var tale om en oldenborre. Den er formentlig fløjet ind i vinduet, for man kan se den havde mistet det yderste af det ene forben og den var desværre ret forkommen, så den ender nok i næbet på en fugl når dagen er omme. Men flot er den, især de nærmest gevir-agtige horn over hovedet og den var så stor at jeg nærmest kunne fornemme den gloede på mig. R.I.P.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar