onsdag den 15. juni 2011

Endelig sommerferie

I går var jeg til den sidste eksamen på semesteret og det endte rigtigt godt med et 10 tal, så nu har jeg endelig sommerferie! : )

Jeg har læst og læst den sidste halvanden måned og sagt nej tak når vennerne spurgte om jeg skulle med ud og drikke nogle øl. Så i går aftes fik den ikke for lidt og hold k... hvor er det fedt ikke at skulle sidde at glo i flere bøger lige foreløbigt.

Nu har jeg derfor masser af tid til at få ordnet nogle af de ting jeg mangler i haven. Hækkene skal klippes, fliserne luges og endelig skal det længe planlagte staudebed færdiggøres og plantes til. Indenfor har jeg også et rum der skal males, men jeg får heldigvis hjælp fra nogle venner til det på mandag og bagefter skal vi rigtigt hygge og grille hvis vejret er til det. Endelig er det rigtig sommer : )


I haven er der lige nu rigtigt mange af de selvsåede valmuer der er lige på vej til at springe ud. Jeg synes de er ret gode at have i haven, for de lukker ofte de huller af der er i bedet og hvis de dukker op steder hvor man ikke ønsker dem, er de nemme at luge væk. Jeg har dem også i alle mulige farver, men det er de rødlige der dominerer. Sammen med kornblomsterne giver det også haven et lidt mere vildt eller grøftekantsagtigt præg, hvilket jeg godt kan lide.










Dicentraen, som jeg købte for nogle uger siden, ser ud til at have det godt i bedet, hvor den blev plantet ud. Jeg er virkelig glad for at jeg købte den, for jeg synes at løvet på den er noget af det flotteste jeg har set og det giver en virkelig god kontrast sammen med nogle brogede, sølvfarvede og hvidlige blade fra de andre planter i bedet. Dicentraens blade er nærmest blålige og jeg håber den vokser sig rigtig stor og kraftig.



Jeg ved desværre ikke hvad denne plante hedder, men jeg synes den har nogle meget flotte rent hvide blomster, med lilla midte og gule støvdragere. Det er en busk og den dufter også godt, men den er desværre lidt ranglet i det, for den står et sted hvor den er nødt til at strække sig efter lyset. Jeg vil prøve om ikke jeg kan lave nogle stiklinger af den og få den til at vokse et bedre placeret sted i haven. Er der nogen der kender navnet på den?

edit: Jeg har fundet ud af at det er en Philadelphus "Belle Etoile" også kaldet uægte jasmin.

3 kommentarer:

  1. Tillykke med den fine karakter og sommerferien.
    Din Dicentra ser rigtig fin ud, jeg har også haft en, men den er forsvundet igen, desværre.
    Den der blomst ligner en clematis, men det er det vel ikke. Sådan en kender du sikkert.

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth

    Tak for din hilsen, ja det er helt sikkert ikke en Clematis, dem kender jeg godt, men jeg kan godt følge dig i at selve blomsten godt kan ligne lidt. Jeg tror jeg prøver at smide et billede op på havenyt, der har Anne Marie fra Lønbæk planteskole tidligere været et levende haveleksikon for mig før, men tak for budet.

    Mvh. JOC

    SvarSlet
  3. Ja Anne-Marie fra Lønbæk ved meget. Og selvfølgelig er det en Belle Etoile, den har jeg da også, nu kan jeg godt se, det er den. Det er nemt at være bagklog :-)
    Min er først lige begyndt at springe ud i går, så jeg har ikke set blomsten fuldt udsprunget i år. Den dufter fantastisk og minder mig om min barndoms ballontyggegummi.

    SvarSlet