torsdag den 14. april 2011

Hyacinther og staudebedsprojektet

Udenfor er krokuserne så småt allesammen ved at være afblomstret her i haven, men hyacintherne har taget over og står nu i flot blomst. De hyacinther jeg har, er allesammen nogle jeg har fået om foråret og haft indenfor, for derefter at plante dem ud efter afblomstring. Blomstringen er derfor stadig moderat, men jeg kan dufte hyacintherne flere meter væk fra det sted de står. Jeg holder mest af de blå. Jeg har ikke nogen blomstrende tulipaner endnu, men jeg har set en del knopper, så der går nok ikke så længe. Jeg synes dog ikke mine tulipaner lever helt op til sidste års niveau, så måske er det et mindre godt tulipanår i år? Eller også er det måske tid til at grave dem op og tørre dem og så lægge dem ud i efteråret igen.

Indenfor er projekt staudebed i fuld gang og jeg har forskellige staudekimplanter stående i bakker, der for de flestes vedkommende har fået første og andet blivende bladpar - de skal derfor snart plantes om i mindre potter, så de kan vokse sig store og sunde til de skal plantes ud senere på sæsonen i mit nye staudebed. Nedenfor kan ses nogle af bakkerne med planter.



 Her er de langsporede akelejer. Jeg er meget godt tilfreds med spredningen og spireprocenten af frøene. De var lidt længere om at spire, så de er ikke helt klar til at prikle ud i potter endnu, så det venter jeg lige nogle uger med.














Her en bakke med lupiner. Dem såede jeg direkte i små potter af avispapir, fordi lupinfrø er meget store. Jeg kan ret godt lide det stjerneformede løv på lupiner og hvis man klipper blomsterstænglerne af efter afblomstring remonterer de ofte i efteråret, dog med en mindre blomstring.








Purpursolhat (Echinacea purpurea "Lustre hybrids") i blandede farver er godt fremme og de skal helt sikkert prikles ud i avispotter her i påsken når jeg får tid. Jeg er meget spændt på hvilke farver og former jeg har fået, men det er slet ikke sikkert at jeg finder ud af det før til næste år. Tiden må vise om de allerede blomstrer senere i år.








Tulipa Sprengeri kimplanterne, der står udenfor i potter i jorden, har også taget til i størrelse. Jeg har i alt 4 potter med små kimplanter, foruden nogle frø der blev sået direkte på jorden i efteråret og som også har spiret fint.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar