mandag den 25. april 2011

Vibeæg og blandet guf

I morges gik jeg ud og tog billeder af de forskellige blomster der blomster lige nu. Det forringer jo ikke ligefrem måden blomsterne tager sig ud på, at der ligger lidt små dug-perler på dem.


Mine vibeæg blomstrer lige nu. Jeg lagde ca 60 stk. i efteråret og det er første gang jeg har haft dem.
Jeg havde egentlig forestillet mig at de havde en del flere blade. De er ret flotte, men jeg har desværre
sat dem i en gruppe med lidt for stor afstand i mellem, så jorden ser lidt bar ud, pga. det sparsomme løv.




Her er den hvide af slagsen, det var en blandet pose jeg købte,
så der er kun dukket et par enkelte hvide op i mellem.

Tulipa Red riding hood.
Dette er også nye løg. De hedder praestans
fusilier og i starten var jeg lidt usikker på
om jeg kunne lide dem, men jeg synes nu
de er ret flotte.

Igen nye løg der blev lagt i efteråret. De hedder
Tulipa Toronto og dem kan jeg i hvert fald helt
sikkert godt lide. De pynter meget dér hvor de
står.
Jeg kender ikke navnet på denne tulipan, men den står
ved siden af nogle tête á tête narcisser, som fungerer ret
godt pga. det gule der er i tulipanen.




Blå perlehyacinther. De blev egentlig købt fordi jeg troede
de var magen til nogle andre forårsløg jeg havde i haven
i forvejen, men de var helt anderledes. Pæne er de nu alligevel.


Pibeløg, allium fistulosum. Jeg bruger den
egentlig mest som en prydplante, da jeg synes
den ser flot ud med sine spir. Men af og til går
jeg ud og plukker et par "piber" og skærer dem
ud i ringe og anvender det til pynt, når jeg skal
anrette noget mad. Den får også hvide blomster,
men de er nu ikke specielt prangende.


En tulipan, kendt som "Viceroy",
vist i et hollandsk katalog fra 1637.
Løget kostede mellem 3000 og
4200 floriner afhængig af størrelsen.
På det tidspunkt tjente en dygtig
håndværker 300 floriner om året.
Apropos tulipaner, så læste jeg forleden dag om tulipanomani på wikipedia, hvor der bl.a stod at tulipanomanien formentlig er den først kendte økonomiske boble i historien. Folk blev simpelthen så opslugt af at eje tulipanerne at prisen på tulipanløg steg og steg, indtil boblen sprang og det endte i økonomisk krise. Man kan faktisk drage en parallel til vores økonomiske krise, hvor det i stedet for tulipaner, har været spekulation i bl.a. boligmarkedet der har skabt en prisboble. Du kan læse hele artiklen her, det er meget interessant.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar